دفتر امور فرهنگی دانشگاه مفید، همزمان با تشکیل معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و با نظارت معاون دانشجویی و فرهنگی شروع به کار کرد. این دفتر متصدی سازماندهی فعالیتهای غیردرسی دانشجویان است و افزون بر راهبری و نظارت همیشگی بر فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی دانشجویان در محیط دانشگاه، مرکزی برای حمایت از ایدههای علمی، فرهنگی، سیاسی و ... دانشجویان است. تأسیس و حمایت از كانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی از وظایف اصلی این دفتر به شمار میرود؛ همچنین از دیگر اقدامات این دفتر، حمایت از بُعد علمی دانشجویان از طریق برگزاری اردوهای علمی، راهاندازی نشریات دانشجویی، گردهماییها و نیز برگزاری دورههای آموزشی علمی از طریق انجمنهاست. دفتر امور فرهنگی وظیفه اصلی نشاطبخشی به فعالیتهای فرهنگی و هنری دانشجویان در چهارچوب برگزاری برنامههای جشن دانشآموختگی، نقد فیلم، مسابقات ورزشی و هنری، جشنوارههای هنرهای دستی، آشپزی، نقاشی و ... را با مشارکت دانشجویان بر عهده دارد.
وظایف
1- برنامه ریزی و اجرای مراسمهای علمی - دانشجویی در زمینههای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از قبیل: برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی، کارگاههای دانشافزایی، همایشها و نشستها، ازدواج دانشجویی، اردوهای تفریحی و ...؛
2- شناسایی مهارتها، تواناییهای دانشجویان و هدایت و پشتیبانی از فعالیتهای کانونهای فرهنگی، شورایهای صنفی، انجمنهای علمی و مجلات علمی دانشجویان و نظارت بر عملكرد آنها و اقدام جهت صدور مجوزهای لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛
3- تقويت روحيه مذهبی، ملّی، و فرهنگی در ميان دانشجويان؛
4- انجام امور مرتبط با ستادهای دانشجویی ازدواج، عمره و عتبات؛
5- تلاش برای گسترش فعالیتهای پژوهشی دانشجویان در چارچوب ضوابط و سیاستهای دانشگاه و فراهم سازی زمینه همكاری دانشجویان با اعضای هیأت علمی دانشگاه در فعالیت های پژوهشی؛
6- مدیرمسئولی نشریات علمی دانشجویی ازجمله نشریه «دانش پژوهان»؛
7- حضور در جشنواره ها و همایش های دانشجویی استانی و کشوری و تقدیر از دانشجویان فعال و موفق در فعالیتهای فرهنگی؛
8- تشكیل پرونده برای دانشجویان شاهد و ایثارگر و انجام امور تسهیلات آموزشی، رفاهی، انتقال، تغییر رشته و سایر امور مربوط به آنان و ارزیابی مستمر از پیشرفت تحصیلی و برنامهریزی جهت تقویت بنیه علمی آنها؛
9- تأمین امکانات لازم و فضای مناسب برای ارائه خدمات ورزشی و حفظ سلامت دانشجویان و نظارت بر رعایت استانداردهای ورزشی و سلامت جسمانی در تمرینهای ورزشی و استفاده از مربیان توانمند برای تیم های ورزشی دانشگاه و تهیه تجهیزات ورزشی و نظارت بر استفاده از آنها؛
10- برنامه ريزی و اجرای مسابقات و اردوهای ورزشی دانشجویی با رعایت استانداردها و ضوابط دانشگاه و سازماندهی و سرپرستی تیمهای ورزشی برای شركت در مسابقات خارج از دانشگاه؛
11- نظارت بر درآمدها و اسناد مالی حوزه فعالیت؛
12- نگهداری سالنها و محلهای برگزاری نشستها و تجهیزات آن و رفع اشكالات از لحاظ امكانات فنی و سختافزاری، صوتی و تصويری، صحنه، دكور، تزئينات، نظافت و ...؛
13- برنامهریزی و اجرای امور اجرایی مراسمها، جلسات، همایشها، نشستهای علمی و ... شامل: تبلیغات، ارائه خدمات سمعی و بصری (با استفاده از امکانات و شیوههای روزآمد)، فراهمسازی سالنهای مورد نیاز، انجام امور تشریفات (استقبال و بدرقه) مدعوین و تهیه هدایا، پذيرايی و ...؛
14- انجام مونتاژ، ادیت و سایر امور مربوط به صوت و تصویرهای تهیه شده با استفاده از روشها و تكنیكهای بهروز و تهیه بانکهای اطلاعاتی و آرشیو از اخبار و فعالیتهای دانشگاه؛
15- برگزاری برنامههای فرهنگی، مذهبی و ملی مانند: برگزاری نماز جماعت و جلسات سخنرانی در ماه مبارك رمضان، اعیاد، میلاد و وفات ائمه (ع).
2- شناسایی مهارتها، تواناییهای دانشجویان و هدایت و پشتیبانی از فعالیتهای کانونهای فرهنگی، شورایهای صنفی، انجمنهای علمی و مجلات علمی دانشجویان و نظارت بر عملكرد آنها و اقدام جهت صدور مجوزهای لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط؛
3- تقويت روحيه مذهبی، ملّی، و فرهنگی در ميان دانشجويان؛
4- انجام امور مرتبط با ستادهای دانشجویی ازدواج، عمره و عتبات؛
5- تلاش برای گسترش فعالیتهای پژوهشی دانشجویان در چارچوب ضوابط و سیاستهای دانشگاه و فراهم سازی زمینه همكاری دانشجویان با اعضای هیأت علمی دانشگاه در فعالیت های پژوهشی؛
6- مدیرمسئولی نشریات علمی دانشجویی ازجمله نشریه «دانش پژوهان»؛
7- حضور در جشنواره ها و همایش های دانشجویی استانی و کشوری و تقدیر از دانشجویان فعال و موفق در فعالیتهای فرهنگی؛
8- تشكیل پرونده برای دانشجویان شاهد و ایثارگر و انجام امور تسهیلات آموزشی، رفاهی، انتقال، تغییر رشته و سایر امور مربوط به آنان و ارزیابی مستمر از پیشرفت تحصیلی و برنامهریزی جهت تقویت بنیه علمی آنها؛
9- تأمین امکانات لازم و فضای مناسب برای ارائه خدمات ورزشی و حفظ سلامت دانشجویان و نظارت بر رعایت استانداردهای ورزشی و سلامت جسمانی در تمرینهای ورزشی و استفاده از مربیان توانمند برای تیم های ورزشی دانشگاه و تهیه تجهیزات ورزشی و نظارت بر استفاده از آنها؛
10- برنامه ريزی و اجرای مسابقات و اردوهای ورزشی دانشجویی با رعایت استانداردها و ضوابط دانشگاه و سازماندهی و سرپرستی تیمهای ورزشی برای شركت در مسابقات خارج از دانشگاه؛
11- نظارت بر درآمدها و اسناد مالی حوزه فعالیت؛
12- نگهداری سالنها و محلهای برگزاری نشستها و تجهیزات آن و رفع اشكالات از لحاظ امكانات فنی و سختافزاری، صوتی و تصويری، صحنه، دكور، تزئينات، نظافت و ...؛
13- برنامهریزی و اجرای امور اجرایی مراسمها، جلسات، همایشها، نشستهای علمی و ... شامل: تبلیغات، ارائه خدمات سمعی و بصری (با استفاده از امکانات و شیوههای روزآمد)، فراهمسازی سالنهای مورد نیاز، انجام امور تشریفات (استقبال و بدرقه) مدعوین و تهیه هدایا، پذيرايی و ...؛
14- انجام مونتاژ، ادیت و سایر امور مربوط به صوت و تصویرهای تهیه شده با استفاده از روشها و تكنیكهای بهروز و تهیه بانکهای اطلاعاتی و آرشیو از اخبار و فعالیتهای دانشگاه؛
15- برگزاری برنامههای فرهنگی، مذهبی و ملی مانند: برگزاری نماز جماعت و جلسات سخنرانی در ماه مبارك رمضان، اعیاد، میلاد و وفات ائمه (ع).
