سازمان انتشارات دانشگاه مفید در سال ۱۳۸۰ زیر نظر معاونت پژوهشی تأسیس شد. این سازمان عهده‌دار جذب و انتشار آثار علمی و پژوهشی استادان و پژوهشگران داخل و خارج از دانشگاه است و تاکنون نزدیک به صد اثر علمی تألیفی یا ترجمه‌شده را در زمینه‌های فلسفه، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، الاهیات، عرفان، عمومی و ... منتشر کرده که این آثار با استقبال حوزویان و دانشگاهیان روبه‌رو بوده است. سازمان انتشارات می‌کوشد تا منشورات خود را بر پایۀ اسلوب علمی که بیشتر، دستاوردهای پژوهشی دانشگاهی است، منتشر نماید. افزون بر امور وابسته به انتشار پژوهش‌های دریافتی، این سازمان پس از آماده‌سازی محتوای این آثار، فرایند چاپ و انتشار نشریات دانشگاه مفید و آثار مراکز مطالعاتی دانشگاه را به‌وسیلۀ نهادهای وابسته نیز بر عهده دارد.
 

 

همکاران پخش 

پیام امروز (۶۶۴۹۱۸۸۷-۰۲۱)    ***     حدیث (۶۶۹۷۸۵۱۸-۰۲۱)

 

نمایندگی‌های فروش در استان قم

کتاب شهر (۳۷۷۴۴۰۱۵-۰۲۵) / سروش (۳۷۷۴۷۸۲۸ -۰۲۵) / طه (۳۷۸۴۸۳۲۷-۰۲۵)


محسن ابوالفتحی

مدیر

۰۲۵-۳۲۱۳۰۲۲۴


مجید نسیمی

کارشناس انتشارات

۰۲۵-۳۲۱۳۰۲۲۶


انتشارات دانشگاه مفید در راستای پیشبرد تحقیقات علمی و پژوهشی، در زمینه‌های علوم انسانی و اسلامی، آثاری را به بازار نشر عرضه داشته، که مورد استقبال حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته است. بنای انتشارات یادشده بر این استوار گشته تا منشورات خود را بر اساس اسلوب علمی، که عمدتا دستاوردهای پژوهشی دانشگاهی است، منتشر نماید.

کتابهایی که در این فهرست پیش چشم پژوهشگران قرار میگیرد، غالبا برخاسته از زحمات استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه مفید است که آثار خود را در حوزه‌ی معاونت پژوهشی این دانشگاه، به مرحله نشر رسانده‌اند و در پی آن آثار دیگری در مرحله اتمام است، که به زودی بازار نشر را رونق خواهد بخشید. سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه مفید افتخار میکند تا آثار علمی و پژوهشی دیگر اندیشمندانی که در حوزه های علوم اسلامی و انسانی تلاش میکنند و با روش و معیارهای علمی آثاری را تولید میکنند، منتشر نماید.

برای مشاهده و دریافت کاتالوگ منشورات «اینجا» را کلیک کنید.


تازه‌های نشر


«سیاست در قرآن» / مؤلف: سید ابوالفضل موسویان

چاپ اول ۱۴۰۲/  تعداد صفحه: ۳۸۴/ قیمت: ۲۱۵۰۰۰ تومان

کتاب سیاست در قرآن در پی آن است که اولاً، مباحث سیاسی قرآن، مباحث ارشادی است نه مولوی؛ وحی، صرفاً به کمک عقل آمده است و هرگز نخواسته است عقل بشر را تعطیل کند و راهی تعبدی و غیرقابل فهم، پیش روی انسان قرار دهد. ثانیاً، حکومت مورد تأیید دین، حکومتی عرفی و مردمی است که نباید نقش مردم در آن کم‌رنگ گردد. به عبارتی اگر حکومت با همه ویژگی‌هایی که قرآن برای آن مطرح کرده است تشکیل گردد، ولی مورد قبول مردم آن جامعه نباشد و بر آنان تحمیل گردد در فرهنگ قرآن این حکومت، حکومت طاغوت است. در این راه نویسنده در حد وسع خود به تبیین تمام آیات سیاسی قرآن پرداخته و از روایات و سیره معصومان نیز کمک گرفته است و پس از بیان تفسیر و روش‌های گوناگون تفسیری، ابتدا به بیان ضرورت حکومت و شواهدی که از قرآن و روایات برای آن بیان شده به حکومت مطلوب از دیدگاه قرآن و ویژگی‌های آن می‌پردازد.

 

تجدید چاپ


«آیا علم و دین سازگارند؟ مناظره دنیل دنت و الوین پلنتینگا» / مترجم: علی شهبازی

چاپ دوم ۱۴۰۲/  تعداد صفحه: ۱۰۵/ قیمت: ۹۲۰۰۰ تومان

بحث تعارض یاعدم تعارض علم و دین و امکان و چگونگی سازگاری میان آن‌ها از موضوعات پرمناقشه و داغ امروز است. در این کتاب دو فیلسوف بزرگ خداباور و خداناباور، آلوین پلنتینگا و دنیل دنت، با طرح دیدگاه‌ها و براهین خود در موضوع دین و نظریة تکامل به مناظره پرداخته‌اند. بحث روشنگر آن‌ها به‌گونه‌ای است که اندیشة انتقادی محققان و دانشجویان حوزة الاهیات را برمی‌انگیزد.
کتاب با این دیدگاه پلنتینگا آغاز می‌شود که دین با نظریة تکامل سازگار است؛ چرا که دینداران معتقدند که خدا جهانِ موجودات زنده را آفریده و این کار را با استفاده از فرایند تکامل انجام داده است. دنت این دیدگاه را قویاً رد می‌کند، که به دنبال آن رشته‌ای از پاسخ‌ها از سوی طرفین می‌آید. طرفین مناظره هر دو فیلسوف و دارای مهارت‌های لازم در تحلیل‌های انتقادی هستند؛ چگونگی طرح ادعاها و استدلال‌های طرفین را می‌توان نوعی الگوی بحث و گفت‌وشنید برای کسانی دانست که دیدگاه‌های آن‌ها در موضوعات خاص و نظام باورهای آن‌ها در تقابل با هم است.

«درآمدی بر فلسفه زبان و زبان دین» / تألیف دکتر میرسعید موسوی کریمی /

چاپ سوم ۱۴۰۲ / قیمت: ۱۲۵۰۰۰۰ تومان

کتاب پیش رو در پی بررسی و ارزیابی مهم‌ترین نظریه‌های مطرح در فلسفۀ زبان، و سپس در پرتو شناخت آن نظریه‌ها، بررسی و نقد رایج‌ترین نظریه‌های ارائه‌شده دربارۀ چیستی زبان دین است. از این‌رو، در کتاب، دیدگاه‌های فلاسفه‌ای چون فرگه، راسل، ویتگنشتاین، پوزیتیویست‌های منطقی، دیویدسون، کریپکی و سرل دربارۀ مسائلی چون معنایِ معناداری یک جمله، عینی یا ذهنی بودن معنا، رابطۀ بین معنا و قصد گوینده، رابطۀ بین معنا و ارجاع، ماهیت ارجاع و نظایر آن، بررسی و ارزیابی می‌شوند. سپس، نظریه‌هایی دربارۀ معناداری یا بی‌معنایی گزاره‌های دینی، بازی‌های زبانی، نمادین بودن زبان دین، معنای حقیقی و مجازی، استعاره، افعال گفتاری، مراد استعمالی و مراد جدی و موضوعات مربوط به آن‌ها بررسی و نقد می‌شوند تا تصویر روشنی از معناداری و کارکرد گزاره‌های دینی به دست آید. هر چند بسیاری از مطالب این کتاب محتوای دروسی هستند که طی سالیان گذشته برای دانشجویان رشتۀ فلسفه، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، ارائه شده‌اند، اما متن کتاب چنان تنظیم شده است که بتواند برای همۀ فرهیختگان و علاقه‌مندان پرسش‌گر در حوزۀ فلسفه و دین قابل استفاده باشد.

 

 

«چیستی زبان دین از دیدگاه اندیشمندان مسلمان؛ شش مفسر قرآن و شش دفتر مثنوی مولوی» / مؤلفان: دکتر میرسعید موسوی کریمی و دکتر حمیده طهرانی حائری

چاپ دوم ۱۴۰۲ / قیمت: ۱۱۵۰۰۰ تومان

مقصود از «زبان دین»، زبان مورد استفاده در کتب آسمانی (ادیان ابراهیمی) و سنن منقول از انبیاء (و ائمه (ع) در مذهب شیعه) است که عمدتاً به صورت جمله‌های مکتوب به دست ما رسیده است. از همان زمان آغاز نزول قرآن و صدور روایات تا به امروز، مسلمانان، کم‌وبیش با مسائل و مشکلات مربوط به فلسفۀ زبان و زبان دین، هر چند نه به‌تفصیل و تصریح، بلکه به‌اجمال و به‌تلویح، سر و کار داشته‌اند. این نکته در مورد گروه‌های خاصی از اندیشمندان مسلمان بیشتر صادق بوده است، یعنی در مرتبۀ نخست، فقیهان، مفسران و متکلمان، و در مرتبۀ بعد فیلسوفان و عارفان. در این میان نیز حکیمان و شاعران بزرگی که مشرب خاص کلامی و عرفانی داشته و در آثار و اشعار خود به آیات و روایات پرداخته‌اند جایگاه خاصی دارند. با این حال، باید توجه داشت که در حیطۀ فلسفۀ زبان و زبان دین، هم، ماهیت مسائل طرح‌شده در دنیای معاصر و هم، تنوع و گستردگی آن‌ها و هم، رویکرد اندیشمندان معاصر در حل و فصل آن‌ها تفاوت‌های آشکاری با مسائل طرح‌شده در گذشته و رویکرد پیشینیان در مواجهه با آن مسائل دارد. از این‌رو، در این کتاب تلاش شده است در پرتو رویکردهای نوین به فلسفۀ زبان و زبان دین، نوع نگاه برخی از مهم‌ترین اندیشمندان و مفسران مسلمان به چیستی زبان دین بررسی و بازبینی شوند.

«خدا و الحاد جدید؛ پاسخی انتقادی به داکینر، هریس و هیچنز» / اثر هات جان. اف و ترجمه دکتر علی شهبازی

چاپ سوم ۱۴۰۲ / قیمت: ۸۵۰۰۰ تومان

جان اف هات، به عنوان متخصص حوزة علم و دین، در این کتاب تأکید می‌کند که ملحدان جدید درکی سطحی و بی‌مایه از دین دارند، چرا که دین را تنها در جریان‌های افراطیِ آفرینش‌باوری، ظاهرگراییِ کتاب‌مقدسی، و تروریسم می‌بینند. او نشان می‌دهد که آن‌ها آشنایی چندانی با الاهیات و جریان‌های معتدل دینی ندارند. برخی از خطاهای روش‌شناختی ملحدان جدید در تقلیل‌گرایی آن‌ها و تأکید انحصاری‌شان بر علم به عنوان تنها شیوه قابل اعتماد برای پرداختن به واقعیت نهفته است. این کتاب را می‌توان پاسخی به ادعاهای افراطیِ بنیادگراییِ علمی دانست.