اخبار

«برنامه ۲۳۳» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد

این برنامه در سال ۱۴۰۳ و با ابتکار فستیوال فلسفی دانشگاه مفید برگزار شده است. در این برنامه دکتر مجتبی مطهری با اشاره به تعریف اخلاق، مصادیقی از رفتارهای اخلاقی ائمه هدی (ع) بیان کردند و در ادامه مباحثی در باب فلسفه اخلاق از منظر شهید مطهری و تاثیر فطرت بر این مقوله ارائه می‌نمایند. سخنران دوم حجت الاسلام ادیب نیز با بیان نقطه اختلاف شهید مطهری و علامه طباطبایی در باب اعتباریات اخلاقی، تحلیلی در این رابطه ارائه می‌نمایند. دکتر فنائی نیز با اشاره به تاریخچه بحث به بیان نظریات برخی از عالمان مسلمان در این رابطه پرداخته و با استناد به آثار علامه طباطبایی، مباحث فلسفه اخلاق ایشان را در نقد مارکسیسم عنوان نموده و در باب اختلاف نظر شهید مطهری با علامه طباطبایی بیان می‌دارند که تلاش شهید مطهری ارائه یک مبنای غیر نسبی انگارانه از اخلاق بوده است. دبیر علمی این برنامه دکتر محمدحسین مطهری بودند.

ادامه مطلب
اخبار

«برنامه ۲۳۲» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد

دکتر ترک نژاد در این سخنرانی که در سال ۱۳۹۴ ارائه کرده اند، با ذکر اصول متعددی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه حقوق اقتصادی مردم را مورد اشاره قرار می‌دهند و با استناد به آمار رسمی به برخی معضلات موجود در اقتصاد ایران از جمله بیکاری، بهره مندی نامتوازن و نرخ بهره پرداخته و چرایی سهم اندک اقتصاد ایران از کیک اقتصاد جهانی را تحلیل می‌نمایند. ایشان در ادامه بر لزوم مشارکت دهی مردم در اقتصاد بر پایه اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید می‌کنند. بخش پایانی این برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص دارد.

ادامه مطلب
اخبار

«برنامه ۲۳۱» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد

این سخنرانی در سال ۱۳۸۰ و به زبان انگلیسی همراه با ترجمه فارسی ایراد شده است. پروفسور اشنک در بخش اول این سخنرانی کلیاتی پیرامون قانون اساسی آمریکا، عناصر شکل دهنده تفکر سیاسی حاکم بر قانون اساسی، استقلال قضایی، صلاحیت ریاست جمهوری و. . ارائه می‌نمایند و ضمن اشاره به خواستگاه این عناصر سه‌گانه (حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و تفکر رقابتی) که به قرن ۱۷ میلادی بر می‌گردد، آن‌ها را بعضا متعارض می‌دانند. همچنین ایشان در بخش دوم سخنرانی خود به تاریخچه شکل گیری و جهت گیری فعالترین حزب‌های سیاسی آمریکا (جمهوری خواه و دموکرات) اشاره می‌نمایند و تغییر و تحول آن‌ها را به بحث می‌گذارند. در اثنای بحث نیز سوالاتی طرح می‌گردد که پروفسور اشنک پاسخ می‌گویند. مترجم فارسی این سخنرانی دکتر سید محمود موسوی (عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم است) است.

ادامه مطلب
اخبار

«برنامه ۲۳۰» رادیو اینترنتی دانشگاه مفید منتشر شد

این سخنرانی در سال ۱۳۹۶ و در همایش بین المللی ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت‌آمیز ایراد گردیده است. دکتر حمامی لاله‌زار با استناد به متون مقدس و سخنان علمای دین یهود، ارزشمندی کرامت ذاتی انسان، عام بودن مخاطبان پیام‌های الهی (عدم اختصاص به گروهی مشخص)، قاعده زرین اخلاق، حرمت مال و جان و ناموس آدمی، دیگرخواهی و… را از مهمترین مبانی همزیستی مسالمت‌آمیز از منظر یهودیت عنوان می‌نمایند.

ادامه مطلب