English            
ایمیل |  سامانه کتابخانه |  سامانه اداری |  سامانه آموزش |  سامانه تغذیه |  انتشارات |  فناوری اطلاعات|  كانون دانش آموختگان |  سامانه نشریات  
خانه
درباره مفید
آموزش
دانشكده ها
پژوهش
مراکز مطالعاتی
کتابخانه
پذیرش
دانشجويي و فرهنگي
رويدادها

عنوان : نشست علمی«بررسی تطبیقی ربا از دیدگاه فلسفه زبان و اصول لفظی» با سخنرانی جناب آقای سیدمحسن سجادی عضو هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه مفید برگزار گردید.
کد خبر : ۱۷۵۲
تاريخ :
 ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ 
ساعت : ۱۲:۳:۳۸


به گزارش روابط عمومي دانشگاه مفيد، نشست علمي: «بررسی تطبیقی ربا از دیدگاه فلسفه زبان و اصول لفظی»، 
به همت مركز مطالعات اقتصادي دانشگاه مفيد و با سخنراني حجت الاسلام سيدمحسن سجادي، عضو هيأت علمي دانشكده اقتصاد، روز سه شنبه 25 ديماه 1397 برگزار گرديد.  

حجت الاسلام سيد محسن سجادي در اين نشست علمي بيان داشتند: تجربه بیش از سی سال قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران و کسری بودجه های مزمن دولت که منجر به تورم متوسط سالیانه بیست درصد در طی این دوره شده است، باعث شده علاوه بر نگاه انفعالی که ربا را در همه زمان ها و مکان ها جاری و ساری می داند، دیدگاه فعالی که با پذیرش اصل ربا، تلاش برای خروج موضوعی را بیش از پیش به حرکت درآورد. بنابراین توجه به فلسفه حرمت ربا شامل تمرکز ثروت، نابرابری و فاصله طبقاتی، جلوگیری از رکود و تعطیلی کار خیر، و یا مسأله مستحدثه ای که در صدر اسلام وجود نداشته، تفکیک ربای تولیدی و مصرفی، لحاظ نمودن کاهش ارزش پول، جنبه نمادین داشتن تحریم ربا که گوهر آن مبارزه با ظلم، بی عدالتی، تن پروری و تنبلی است؛ گوشه ای از تلاش اندیشه ورزان مسلمان ایرانی است.

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه مفيد در ادامه به آيات مرتبط با ربا پرداختند و عنوان داشتند: مهمترين مطالب موجود در آيات ربا اين است كه: 1 - رباخواران همچون انسان «جن زده‏» رفتار متعادل ندارند. 2 - علت اين «كج رفتارى‏» انديشه اقتصادى آنان‏است كه معتقدند، ربا همچون ساير معاملات [ داد و ستدها] است. 3- صريحا ربا را حرام و سرانجام آن را جاودانگى در آتش خشم الهى اعلام مى دارد. 4 - خداى متعال، ربا را نكوهش، و صدقه دادن را تشويق مى‏كند. 5 - مؤمنان رباهاى باقيمانده را رها كنند، و در صورت ادامه آن در حقيقت‏با خدا و پيامبر«صلى الله عليه وآله وسلم‏» اعلان جنگ مى كنند. ايشان در ادامه به موضوع بندي روايات ربا پرداختند و روايات را براساس بحار الانوار، وسائل الشيعه و جامع احاديث شيعه را بيان نمودند.

سيدمحسن سجادي با بيان اصول لفظيه گفتند: اصل لفظی، قانون مرجع هنگام شک در مراد گوینده است. مهم‌ترین اصول لفظی عبارتند از: اصل حقیقت، اصل عموم (اصل عدم تخصیص)، اصل اطلاق (اصل عدم تقیید)، اصل عدم نقل، اصل عدم اشتراک، اصل ظهور و اصل عدم قرینه مي باشند.كه مجرای اصل لفظی مواردی است که مراد گوینده روشن نیست؛ بنابراین، جایی که مراد گوینده معلوم است، لیکن چگونگی اراده، مشکوک می‌باشد، جاری نمی‌شود. برای مثال، اصل عدم قرینه در موردی که مراد از لفظ روشن است، امّا حقیقت یا مجاز بودن آن مشکوک می‌باشد، جاری نمی‌شود تا در پرتو آن، حقیقی بودن استعمال اثبات گردد، بلکه مجرای آن جایی است که احتمال ارادۀ یکی از دو معنای حقیقی و مجازی آن داده شود، لیکن تعیین آن برای ما ممکن نباشد. در چنین موردی با اجرای اصل عدم قرینه، معنای حقیقی متعیّن می‌گردد.

عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد عنوان داشتند: فلسفه زبان در واقع تلاشی است برای روشن کردن مفاهیمی اساسی که به هنگام تفکر درباره زبان انجام می‌دهیم. فلسفه زبان در واقع پژوهشی فلسفی در باب ماهیت زبان و چیستی آن، رابطه بین زبان، کاربران زبان و جهان است. فلسفه زبان دانشی متفاوت با زبان‌شناسی است هر چند که بایستی به مواردی توجه کند که زبان شناسان و علوم مضبوط مرتبط پدیدار می‌کنند. ايشان در ادامه به بيان ربا از ديدگاه فلسفه زبان پرداختند و سه نظريه مصداقي، تصوري و رفتاري را بيان نمودند.

عضو هيات علمي دانشگاه مفيد در این نشست علمي با فرض پذیرش حرمت ربا از دیدگاه اسلامی، همچنین فرض صحت گزاره هایی که در منابع معتبر امامیه آمده؛ فقط این موضوع را از نگاه مباحث الفاظ مانند: مقدمات حکمت، اصاله العموم، اصاله الظهور که در اصول آمده و دیدگاه های فلسفه زبان، مانند نظریه معنی، نظریه صدق و نظریه ارجاع، مورد بررسي قرار دادند.
در ادامه نشست ساير اعضاي هيات علمي دانشكده اقتصاد و اساتيد و دانشجويان حاضر، نقطه نظرات و ديدگاه هاي خود درخصوص « بررسی تطبیقی ربا از دیدگاه فلسفه زبان و اصول لفظی» مطرح نموده و ديدگاه مطرح شده توسط جناب آقاي سيدمحسن سجادي به موضوع مورد اشاره را مورد نقد و بررسي قرار دادند.




بازگشت           چاپ چاپ         
 
استفاده از مطالب وب سایت دانشگاه مفید با ذکر منبع بلامانع است.